سلام هنوز کلمه وصل نشده رو یاه ست خبر ندارین کی وصل میشه حداقل ماه رمضان وصل میشد فیض میبردیم
پاسخ : علیکم السلام خواهر گرامی مونس ، تا جایی که اطلاع دارم هنوز شبکه جهانی کلمه بر ماهواره یاه ست وصل نشده و از استاد عزیزم آقای ملازاده که در شبکه جهانی توحید داره فعالیت میکنه شنیدم که گفت به محض اینکه مشکل مالی شبکه جهانی کلمه حل بشه دوباره شبکه جهانی کلمه بر ماهواره یاه ست نیز ان شاء الله فعالیتش را شروع میکنه و همان طور که میدانی ماه پر برکت رمضان ماه ویژه ای هست برای اجابت دعا ، پس خواهر گرامی مونس در این ماه مبارک رمضان به درگاه الله متعال دعا کن که مشکل مالی شبکه جهانی کلمه نیز حل بشه و فکر کنم در حال حاضر بر ماهواره هاتبرد شبکه جهانی کلمه هنوز فعالیتش را داره ادامه میده و من به دلیل اینکه دیش ماهواره ام از هاتبرد دچار مشکل فنی شده به خوبی خبر ندارم که در هاتبرد شبکه جهانی کلمه هنوز فعالیت داره یا نه و خواهر گرامی مونس به محض اینکه دوباره ان شاء الله اطلاعاتی جدید پیدا کردم در مورد فعالیت شبکه جهانی کلمه در وبلاگم به اشتراک میگذارم و شما خواهر گرامی مونس مثلا از طریق آدرس صفحه ی اینستاگرام شبکه جهانی کلمه نیز هر روزانه میتوانی پیگیری کنی چون بارها دیدم که در صفحه ی اینستاگرام شبکه جهانی کلمه نیز مسئولان شبکه اطلاع رسانی میکنند در مورد وضع شبکه و غیره و این آدرس اینستاگرام شبکه جهانی کلمه هست : https://www.instagram.com/kalemehtv/
سلام ممنونم از کامنت شما
پست های بسیار خوبی نوشتی ،
و اینکه دوست عزیز همیشه شعیه و سُنی با همدیگه بحث داشتن ،،، ولی مهم اینکه هر دو طرف بتونن به باور های هم احترام بذارن ، و کاش یه روز اینجور بشه ..
پاسخ : علیکم السلام برادر عزیز ، و ممنونم که به وبلاگم سر زدی و برادر عزیز میخوام به شما بگم وقتی آخوندهای ظالم شیعه به مقدسات ما اهل سنت احترام نمیگذارند و به الله متعال و به رسولش حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و به اهل بیت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و به اصحاب حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و به همسران حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و کلاً به دین مبین اسلام توهین و لعن میکنند پس ما اهل سنت باید از عقیده های خود دفاع کنیم و فکر میکنم شما برادر عزیز یکی از نفرات مردم شیعه هستی و وقتی مثلاً برای خواندن نماز جماعت به مسجد میروی بعدش احتمالاً بعضی وقت ها پای حرفای آخوندهای ظالم مینشینی و آخوندهای ظالم شیعه بدعت های زیادی در دین مبین اسلام وارد کرده اند و به اهل بیت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم نسبت میدهند و به الله متعال گناه کبیره ی شرک و .... را انجام میدهند و در بین ما اهل سنت نیز شنیده ام و دیده ام که کسانی هستند که کارهای شرک آمیز و بدعت انجام میدهند و در کل میخوام بگم بیاییم مسلمان واقعی باشیم
سلام بر شما خواننده گان گرامی ، میخوام بگم که خیلی دوست دارم که آنهایی که کافر و مشرک و خلاصه گمراه هستند اگر الله متعال خودش آنها را لایق هدایت می بیند پس ان شاء الله به دین مبین اسلام داخلشان کند ( آمین یا رب العالمین ) و تابع دستورات الله جل جلاله و رسولش حضرت محمد صلی الله علیه وسلم شوند و انسان ممکن الخطاء هست و هر انسانی در طول عمر زندگی اش در این دنیا خطاهایی ازش سر میزنه چون الله متعال انسان ها را معصوم قرار نداده و خدا راه بازگشت را به ما انسان ها و جن ها نشان داده ، با توبه ی خالصانه کردن و خداوند دَرِ توبه را تا قبل از اینکه عمر مان به پایان برسه بر روی بنده گانش باز کرده است ، پس راه نجات همه ی انسان ها از گرفتار شدن در آتش جهنم در اطاعت و پیروری کردن از دستورات الله جل جلاله و رسولش حضرت محمد صلی الله علیه وسلم می باشد ، پس هر کس که دستورات الله جل جلاله و رسولش حضرت محمد صلی الله علیه وسلم را رعایت کرد مطمئناً هم در این دنیا و هم در آخرت ( زندگی جاویدان ) رستگار میشود و خدایا به درگاهت دعا میکنم که این کُشتارهایی که بین مسلمانان در سوریه ، عراق و ... داره رخ میده ، را کاری کن که هر چه زودتر این جنگ ها تمام بشه و مسلمان واقعی کسی است که فقط و فقط الله جل جلاله را پرستش کند و حاجتش را فقط و فقط مستقیماً از الله جل جلاله بخواهد و خداوند به هیچ شریکی نیاز ندارد و خودش ( الله جل جلاله ) بر همه چیز تسلّط دارد و بر همه چیز تواناست و بی نیاز هست و آن که نیازمند هست ما انسان ها و سایر مخلوقات هستیم ، پس ای آن کسانی که حاجت خود را از غیر خدا می خواهید ، دست از این عمل شرک خود بردارید و حاجتتان را فقط و فقط مستقیماً از الله جل جلاله بخواهید و نمازتان و سایر اعمال ایمانی را بر طبق روش حضرت محمد صلی الله علیه وسلم انجام بدهید و در ظاهر و باطن موحّد واقعی باشید و آنهایی که کافر هستند یعنی الله متعال را اصلاً قبول ندارند ، میخوام بگم که اگر دلتان را به این دنیا خوش کرده اید ، بدانید که این دنیا یک روزی به پایان می رسد ، پس اگر میخواهید رستگار شوید دین مبین اسلام را برگزینید تا رستگار شوید ، خدا جون الهی قربونت برم ، وقتی از بزرگی تو میگم توی دلم یه حس آرامش بخشی بهم دست میده که قابل توصیف کردن نیست ، خدا جون ، تو ، بی نهایت خوب و مهربانی و الله جل جلاله هیچ چیزی را بدون حکمت نیافریده است ، پس هر چه از رحمت و مهربانی الله جل جلاله بگم ، واقعاً کم گفتم .
همین که ، کودک لب به سخن گشود ، پدر و مادر موظفند به تربیت ایمانی و عملی او اقدام نمایند .
نخستین آموزش : نخستین چیزی که به کودک باید آموخته شود ، کلمه ی ( لا اله الا الله ) است . حضرت رسول اکرم ( ص ) می فرماید : ( افتحوا علی صبیانکم اول کلمة لا اله الا الله ) .
( سخن گفتن کودکانتان را با کلمه ( لا اله الا الله ) افتتاح نمایید ) .
این بدان خاطر است تا در قلب کودک حقیقت ( لا اله الا الله ) نقش بسته و اساس زندگی وی قرار گیرد ، گویی هر سخن در آینده در جهت ( لا اله الا الله ) باشد . بعد از اینکه بچه نیک و بد را شناسایی کرد ، به او حرام و حلال را یاد بدهد ، تا متوجه شود که در این جهان کدام راه قابل رفتن و کدام سخن قابل گفتن و کدام کار قابل انجام دادن است و از کدام راه و سخن و کدام عمل باید همیشه منصرف شده و پرهیز کند .
نماز : همین که فرزند به سن هفت سالگی قدم گذاشت بر والدین لازم می شود او را به نماز وادار کنند ، و هر گاه به سن ده سالگی رسید او را بر نخواندن نماز تنبیه و مجازات نمایند . آن حضرت ( ص ) می فرماید :
( مرو اولادکم بالصلاة و هم ابناء سبع سنین و اضربوهم علیها و هم ابناء عشر سنین )
( فرزندانتان را به نماز دستور دهید ، وقتی به سن هفت سالگی برسند ، و آنان را در صورت نخواندن نماز بزنید وقتی به سن ده سالگی برسند )
بسیاری از والدین ، خودشان خیلی نیک و صالح و پایبند نماز می باشند ، اما نسبت به نماز فرزندشان توجهی ندارند . خودشان صبح زود برای نماز به سوی مسجد حرکت می کنند ، اما فرزند 8 سال یا 10 ساله شان جلوی چشمانشان خوابیده است ، ولی او را بیدار نمی کنند تا مبادا خوابش خراب شود ، در صورتیکه اگر فرزند نماز نخواند ، خود او به دلیل غیر مکلف بودن گناهکار نمی شود ، اما پدر و مادر به دلیل اینکه دستور رسول الله ( ص ) را در مورد فرزند اجرا نکرده اند ، گناهکار می شوند .
پدر و مادر وظیفه دارند از دوران کودکی بچه را به رفتن به مسجد و نماز جماعت عادت دهند ، آیات بیشمار قرآنی و احادیث متعدد حضرت رسول اکرم ( ص ) بر اهمیت نماز در اسلام دلالت می کند ، پدر و مادر باید بدانند که اگر فرزندان در کودکی پایبند نماز نشدند ، در بزرگی خیلی مشکل است که حرفشان را گوش کنند ، بدیهی است فرزندانی که نماز را ضایع کنند در هر امر دیگر کوتاهی خواهند کرد . امیر المؤمنین حضرت ( عمر بن خطاب ) رضی الله عنه در زمان خلافتش در یک فرمان عمومی به کارگزارانش چنین نوشت : ( ان اهم امورکم عندی الصلوة من حفظها و حافظ علیها حفظ دینه و من ضیّعها فهو لها سواها اضیع )
( همانا مهمترین وظیفه تان نزد من نماز است ، هر کسی آن را محافظت نماید و به آن اهتمام نماید ، در واقع دینش را حفظ نموده است ، و بدانید که هر کس نماز را ضایع کند ، قطعاً چنین شخصی امور دیگر را بیشتر ضایع خواهد کرد ) .
محبت خدا و رسول اکرم ( ص )
امام ( طبرانی ) از حضرت علی ( رض ) روایت می کند :
( ادبو اولادکم علی ثلاث خصال حب نبیکم و حب آل بیته و تلاوة القرآن ، فان حملة القرآن فی ظل عرش الله یوم لا ظل الا ظله مع انبیائه و اصفیائه ) .
( فرزندان تان را به سه خصلت عادت دهید : محبت پیامبرتان ، محبت اهل بیت وی و تلاوت قرآن ، زیرا حاملان قرآن زیر عرش الهی جای می گیرند ، روزی که هیچ سایه ای جز سایه ی او نخواهد بود و آنجا هم با انبیا و بندگان برگزیده بسر خواهند برد ) .
برای این منظور تعریف کردن سیرت رسول الله ( ص ) و غزوات و جنگ های اسلامی و درسهایی از سیرت و زندگانی صحابه کرام و شخصیت های بر جسته و بزرگ اسلامی و واقعات حماسه آفرین تاریخی بسیار مفید و موثر است .
تا بدین طریق کودک از نخستین دوران زندگی با سیره و زندگانی پیامبر ( ص ) و فداکاری اسلاف و بزرگان آشنا شده و تاریخ درخشان اسلامی را وسیله ی افتخار و مباهات قرار دهد و با قرآن مجید آشنا شده و آن را به عنوان برنامه ی زندگی قبول کند .
گفتار علما و بزرگان در این خصوص
امام غزالی رحمه اللهُ در ( احیاء علوم دین ) توصیه می فرماید : که به کودک ، قرآن مجید و احادیث رسول اکرم ( ص ) ، و داستانهای بزرگان و بعضی از احکام دینی تعلیم داده شود .
( ابن خلدون ) ، ( ابن سینا ) نیز به تعلیم قرآن برای کودکان توصیه نموده و آن را به سبب تثبیت پایه های ایمانی در کودک قرار داده اند ، والدین و مربی باید سعی نمایند روح تقوی را در دل و مغز کودک تقویت نمایند و آنقدر از صفات الهی و قدرتش نزد کودک تعریف کنند تا محبت خدا و عظمتش در قلب کودک جای بگیرد و پایه زندگی اش بر اساس تقوی گذاشته شود .
داستان سهل بن عبدالله تستری
( سهل بن عبدالله تستری ) رحمه اللهُ که یکی از بزرگان و عارفان برجسته و معروف است ، داستان تربیت خود را چنین شرح می دهد :
( من از سن سه سالگی شب ها بیدار می شدم و به نماز دایی ام ( محمد بن سواره ) نگاه می کردم . روزی دایی ام به من گفت : آیا نمی خواهی خدایی را یاد کنی که تو را آفریده است ؟ گفتم چگونه او را یاد کنم ؟ او گفت : وقتی که به رختخواب می روی سه مرتبه در دل خود بدون اینکه زبان را حرکت بدهی ، بگو : ( الله معی الله ناظر الی ، الله شاهدی )
( الله همراه من است ، الله به سوی من نگاه می کند ، الله تعالی گواه من است ) .
( سهل ) می گوید که من چند شبی این کلمات را گفتم ، بعد دایی خود را خبر دادم ، او فرمود از این به بعد هر شب هفت بار این کلمات را در دل خود بگو ، من دوباره همین کار را کردم و او را خبر نمودم . او فرمود : یازده مرتبه هر شب این کلمات را بگو ، بالاخره در دل من حلاوت و شیرینی این ورد داخل شد . بعد از یک سال دایی ام گفت : آن را از یاد نبر ، و تا وقت قبر بر آن مواظبت و مداومت کن . زیرا این امر در دنیا و آخرت به تو فایده می دهد ، من به این ورد تا چند سال پای بند بودم . تا اینکه حلاوت آن را در درون خود احساس نمودم . روزی دایی ام به من گفت : ای سهل اگر خدا همراه کسی باشد و به سوی او نگاه کند و گواه او باشد ، آیا چنین کسی از خدا نافرمانی می کند ؟ پس بر حذر باش از گناه و نافرمانی .
( سهل ) رحمه اللهُ بر اثر تعلیم و تربیت دایی اش از بزرگترین عارفان و مردان با خدا گردید ، زیرا دایی اش از دوران کودکی نهال ایمان و خوف خدا و اساس اخلاق را در دل وی کاشته بود .
براستی که کاشتن نهال های ایمان در ذهن کودک روزی تبدیل به درخت های پر برگ و بار خواهد شد ، لذا بر والدین و مربیان ضروری است که در این زمینه از هیچ کوششی فرو گذار نشوند و همواره سعی نمایند با مثالهای مختلف و داستان های گوناگون ذهن کودک را به عظمت و قدرت الله جل جلاله متوجه سازند و محبت پروردگار را در دل وی جایگزین نمایند ، طوری که کودک چنان در قلب خود ، محبت و عظمت الهی را حس نماید که از نافرمانی او ناراحت شود و به اطاعت از دستورات الله جل جلاله کاملاً آماده گردد .
منبع : کتاب تربیت و اصلاح فرزندان
تألیف : مولانا محمد قاسم قاسمی
آیات قرآن : قال الله تعالی : ( بَلٰی مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلِه وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُونَ ) ( سورة البقرة : آیه ی 112 )
ارشاد الله جل جلاله است : بلی هر که تسلیم کرد روی خود را برای خدا ، و وی نیکو کار باشد پس او را است مزد او نزد پروردگار خویش و نیست ترس برایشان و نه ایشان اندوهگین شوند ( البقرة : 112 )
و قال الله تعالی : ( وَ مَا تُنفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَآءَ وَجْهِ اللهِ ) ( سورة البقرة : آیه ی 272 )
ارشاد الله جل جلاله است : لائق نیست که خرج کنید مگر برای طلب رضای و خشنودی الله جل جلاله . ( البقرة : 272 )
و قال الله تعالی : ( وَ مَن یُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ وَ مَن یُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ وَ سَنَجْزِی الشّٰکِرِیْنَ ) ( سورة آل عمران : آیه ی 145 )
ارشاد الله جل جلاله است : هر که خواهد جزئی از دنیا بدهیمش از ثواب دنیا و هر که خواهد جزئی از آخرت بدهیمش از ثواب آخرت و نزدیک است که جزای نیک دهیم شکر گذاران را . ( آل عمران : 145 )
و قال الله تعالی : ( وَ مَآ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ ۚ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَیٰ رَبِّ الْعٰلَمِیْنَ ) ( سورة الشعراء : آیه ی 145 )
و ارشاد الله جل جلاله است : وسؤال نمی کند از شما بر تبلیغ رسالت هیچ مزدی . نیست مزد من مگر بر پرودگار عالمها . ( الشعراء : 145 )
و قال الله تعالی : ( وَ مَآ ءَاتَیْتُم مِّن زَکَٰوةٍ تُرِیدُونَ وَجْهَ اللهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ ) ( سورة الروم : آیه ی 39 )
ارشاد الله جل جلاله است : و آنچه داده باشید از صدقه طلب کنان روی خدا را پس این جماعت ایشانند دو برابر کنند اجر خود را . ( الروم : 39 )
و قال الله تعالی : ( وَ ادْعُوْهُ مُخْلِصِیْنَ لَهُ الدِّيْنَ ) ( سورة الأعراف : آیه ی 29 )
و ارشاد الله جل جلاله است : بپرستید او را و برای او خالص کرده عبادت را . ( الأعراف : 29 )
و قال الله تعالی : ( لَن یَنَالَ اللَهَ لُحُومُهَا وَ لَا دِمَآؤُهَا وَلَٰکِن یَنَالُهُ التَّقْوَیٰ مِنکُمْ ) ( سورة الحج : آیه ی 37 )
ارشاد الله جل جلاله است : نمی رسد به خدا گوشت قربانی ها و نه خون اینها و لیکن می رسد بوی پرهیزگاری از شما . ( الحج : 37 )
احادیث پیامبر :
1 – عَنْ اَبِیْ هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ( ص ) : اِنَّ اللهَ لَا یَنْظُرُ اِلٰی صُوَرِکُمْ وَ اَمْوَالِکُمْ ، وَ لٰکِنْ یَنْظُرُ اِلٰی قُلُوْبِکُمْ وَ اَعْمَالِکُمْ . ( رواه مسلم )
حضرت ابوهریره رضی الله عنه می فرماید که رسول الله ( ص ) ارشاد فرمودند : بدون شک الله جل جلاله صورتها و مالهای شما را نگاه نمی کنند بلکه دلها و اعمال شما را نگاه می کنند . ( رواه مسلم )
توضیح : حاصل کردن رضا و خشنودی الله جل جلاله بر اساس صورتها و مالهای شما نیست بلکه به دلها و اعمال شما را نگاه می کند که در دل چقدر اخلاص است .
2 – عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ ( ص ) یَقُوْلُ : اِنَّمَا اِلْاَعْمَالُ بِالنِّیَّةِ ، وَ اِنَّمَا لِامْرِیٍء مَا نَوَی ، فَمَنْ کَانَتْ هِجْرَتُهُ اِلَی اللهِ وَ رَسُوْلِهِ فَهِجْرَتُهُ اِلَی اللهِ وَ رَسُوْلِهِ ، وَ مَنْ کَانَتْ هِجْرَتُهُ اِلٰی دُنْیَا یُصِیْبُهَا اَوِ امْرَاَةٍ یَتَزَوَّجُهَا ، فَهِجْرَتُهُ اِلٰی مَا هَاجَرَ اِلَیْهِ ( رواه البخاری )
حضرت عمربن خطاب رضی الله عنه می فرماید شنیدم که رسول الله ( ص ) ارشاد فرمودند : دارومدار همه اعمال بر نیّت است و به انسان همان چیز می رسد که نیّت آن را کرده باشد لذا هر کس به خاطر الله و رسول او هجرت کرد یعنی به جز رضا و خشنودی الله جل جلاله و رسول او هیچ سبب دیگری برای هجرت او نبود پس هجرت او برای الله و رسول او خواهد بود یعنی ثواب این هجرت به او می رسد و هر شخص برای هدف دنیوی یا برای نکاح کردن زنی هجرت کرد پس ( هجرت او برای الله جل جلاله و رسول ( ص ) نخواهد بود بلکه ) هر هدف و نیّت دیگری که برای آن هجرت کرده است هجرت او ( نزد الله جل جلاله نیز ) برای همان ( هدف ) قرار داده می شود . ( رواه البخاری )
3- عَنْ اَبِیْ هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ( ص ) : اِنَّمَا یُبْعَثُ النَّاسُ عَلٰی نِیَّاتِهِمْ ( رواه ابن ماجه )
حضرت ابوهریره رضی الله عنه می فرماید که رسول الله ( ص ) فرمودند روز قیامت مطابق نیت هایشان بلند کرده می شوند یعنی با هر کس مطابق نیّت او با او رفتار خواهد شد . ( رواه ابن ماجه )
4- عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللهُ عَنْهَا قَالَتْ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ( ص ) : یَغْزُوْ جَیْشٌ الْکَعْبَةَ ، فَاِذَا کَانُوا بِبَیْدَاءَ مِنَ الْاَرْضِ یُخْسَفُ بِاَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ ، قَالَتْ : قُلْتُ : یَا رَسُوْلَ اللهِ ! کَیْفَ یُخْسَفُ بِاَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ وَ فِیْهِمْ اَسْوَاقُهُمْ وَ مَنْ لَیْسَ مِنْهُمْ ؟ قَالَ : یُخْسَفُ بِاَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ ، ثُمَّ یُبْعَثُوْنَ عَلٰی نِیَّاتِهِمْ . ( رواه البخاری )
حضرت عایشه رضی الله عنها می فرماید رسول الله ( ص ) فرمودند : لشکری به اراده حمله به خانه ی کعبه حرکت می کند ، وقتی که به یک میدان هموار می رسد همه ی آنها در زمین فرو برده می شدند – حضرت عایشه می فرماید من عرض کردم : یا رسول الله ! همه چگونه در زمین فرو برده می شوند حال آنکه در آنجا اهل بازار و کسان دیگر نیز موجود خواهند بود که در آن لشکر شامل نیست ؟ آنحضرت ( ص ) ارشاد فرمودند : همه در زمین فرو برده می شوند بعد از آن مطابق نیّت هایشان حشر می شوند یعنی در روز قیامت با آنها بر حسب نیّت هایشان رفتار کرده می شود . ( رواه البخاری )
5- عَنْ اَنَسِ بْنِ مَالِکٍ رَضِیَ اللهُ عَنْهُ اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ ( ص ) قَالَ : لَقَدْ تَرَکْتُمْ بِالْمَدِیْنَةِ اَقْوَامًا مَا سِرْتُمْ مَسِیْرًا ، وَ لَا اَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ ، وَ لَا قَطَعْتُمْ مِنْ وَادٍ اِلَّا وَ هُمْ مَعَکُمْ فِیْهِ قَالُوا : یَا رَسُوْلَ اللهِ ! وَ کَیْفَ یَکُوْنُونَ مَعَنَا وَ هُمْ بِالْمَدِیْنَةِ ؟ قَالَ : حَبَسَهُمُ الْعُذْرُ . ( رواه ابوداود )
حضرت انس بن مالک رضی الله عنه می فرماید که رسول ( ص ) ارشاد فرمودند : شما در مدینه منّوره چنان کسانی را پشت سر گذاشتید که آنها بر هر راهی که شما رفتید ، هر آنچه شما خرج کرده اید و از هر وادی که گذر کردید در ( اجر و ثواب آن اعمال با شما شریک هستند . صحابه رضی الله عنهم عرض کردند : یا رسول الله آنان چگونه با ما شریک هستند حال آنکه آنها در مدینه اند ؟ رسول الله ( ص ) ارشاد فرمودند : ( آنها نیّت داشتند که با شما همراه شوند امّا ) عذر آنها را نگه داشت . ( رواه ابوداود )
6- عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللهُ عَنْهُمَا عَنِ الَّنبِیَّ ( ص ) فِیْمَا یَرْوِیْ عَنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ قَالَ : اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ کَتَبَ الْحَسَنَاتِ وَ السَّیِّئَاتِ ثُمَّ بَیَّنَ ذٰلِکَ ، فَمَنْ هَمَّ بِحَسَنَةٍ فَلَمْ یَعْمَلْهَا کَتَبَهَا اللهُ لَهُ عِنْدَهُ حَسَنَةً کَامِلَةً ، فَاِنْ هَمَّ بِهَا وَ عَمِلَهَا کَتَبَهَا اللهُ لَهُ عِنْدَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ اِلٰی سَبْعِ مِائَةِ ضِعْفٍ اِلٰی اَضْعَافٍ کَثِیْرَةٍ ، وَ مَنْ هَمَّ بِسَیِّئَةٍ فَلَمْ یَعْمَلْهَا کَتَبَهَا اللهُ لَهُ عِنْدَهُ حَسَنَةً کَامِلَةً ، فَاِنْ هُوَ هَمَّ بِهَا فَعَمِلَهَا کَتَبَهَا اللهُ لَهُ سَیِّئَةً وَاحِدَةً . ( رواه البخاری )
حضرت ابن عباس رضی الله عنهما می فرماید که رسول الله ( ص ) ارشاد فرمودند الله جل جلاله در مورد نیکی ها و بدی ها یک قانونی برای فرشته ها نوشته اند سپس تفصیل آن را چنین بیان فرمودند که هر شخص اراده ی کار نیکی را بکند و بعد از آن ( به سببی ) نتواند انجام دهد ، الله جل جلاله برای او یک نیکی کامل می نویسد واگر بعد از اراده کردن ، آن عمل نیک را انجام دهد الله جل جلاله برای او از ده نیکی تا هفتصد نیکی بلکه از این هم بیشتر تا چندین برابر می نویسند و هر کس اراده کار بدی را کرد و بعد از آن ، آن را انجام نداد پس الله جل جلاله برای او یک نیکی کامل می نویسند ( برای اینکه باز آمدن او از کار بد به سبب ترس الله جل جلاله است ) و اگر بعد از اراده کردن آن گناه را انجام داد الله جل جلاله برای او ( فقط ) یک گناه می نویسند . ( رواه البخاری )
7- عَنْ اَبِیْ هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللهُ عَنْهُ اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ ( ص ) قَالَ : قَالَ رَجُلٌ : لَاَ تَصَدَّقَنَّ بِصَدَقَةٍ ، فَخَرَجَ بِصَدَقَتِهِ فَوَضَعَهَا فِیْ یَدِ سَارِقٍ فَاَصْبَحُوا یَتَحَدَّثُونَ : تُصُدِّقَ عَلٰی سَارِقٍ ، فَقَالَ : اَللهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ ، لَاَ تَصَدَّقَنَّ بِصَدَقَةٍ ، فَخَرَجَ بِصَدَقَتِهِ فَوَ ضَعَهَا فِیْ یَدِزَانِیَةٍ ، فَاَصْبَحُوا یَتَحَدَّثُونَ : تُصُدِّقَ اللَّیْلَةَ عَلٰی زَانِیَةٍ ، فَقَالَ : اَللهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ ، عَلٰی زَانِیَةٍ ، لَاَ تَصَدَّقَنَّ بِصَدَقَةٍ ، فَخَرَجَ بِصَدَقَتِهِ فَوَضَعَهَا فِیْ یَدِ غَنِیٍّ ، فَاَصْبَحُوا یَتَحَدَّثُونَ : تُصُدِّقَ عَلٰی غَنِیٍّ ، فَقَالَ : اَللهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ عَلٰی سَارِقٍ ، وَ عَلٰی زَانِیَةٍ ، وَ عَلٰی غَنِیٍّ ، فَاُتِیَ فَقِیْلَ لَهُ : اَمَّا صَدَقَتُکَ عَلٰی سَارِقٍ ، فَلَعَلَّهُ اَنْ یَسْتَعِفَّ عَنْ سَرِقَتِهِ ، وَ اَمَّا الزَّانِیَةُ فَلَعَلَّهَا اَنْ تَسْتَعِفَّ عَنْ زِنَاهَا ، وَ اَمَّا الْغَنِیُّ فَلَعَلَّهُ اَنْ یَعْتَبِرَ، فَیُنْفِقَ مِمَّا اَعْطَاهُ اللهُ . ( رواه البخاری )
حضرت ابوهریره رضی الله عنه می فرماید که رسول الله ( ص ) ارشاد فرمودند : شخصی ( از بنی اسرائیل در دلش ) گفت ( امشب به طور مخفی ) صدقه می کنم شب به طور مخفی صدقه ی خود را برداشته بیرون رفت و ( ندانسته ) در دست دزدی داد صبح مردم می گفتند دیشب به دزدی صدقه داده شده صدقه دهنده گفت : ای الله ! ( از اینکه به دزدی صدقه داده ام نیز ) حمد و تعریف تو را می کنم ( اگر به شخص بدتری میدادم چه می توانستم بکنم ) دوباره تصمیم گرفت که امشب ( هم ) حتماً صدقه می دهم ( برای اینکه صدقه قبلی ضایع شده ) امشب مال صدقه خود را برداشته بیرون آمد و ( ندانسته ) صدقه را به یک زن بد کاری داد صبح مردم می گفتند که به زن بد کاری صدقه داده شده است او گفت : ای الله ! برای اینکه ( صدقه ام را ) به زن بد کاری ( داده ام ) نیز حمد و تعریف تو را بیان می کنم ( زیرا مال من قابل این هم نبود ) سپس ( بار سوم ) تصمیم گرفت که امشب حتماً صدقه می کنم و شب صدقه را برداشته و بیرون آمد و در دست ثروتمندی داده ، صبح مردم می گفتند دیشب به ثروتمندی صدقه داده شده است صدقه دهنده گفت : ای الله ! حمد و ثناء لائق تو است ( که صدقه من نصیب دزد ، زنا کار و ثروتمند شد ( برای اینکه مال من قابل این چنین افراد هم نبود شب در خواب به او گفته شد که ( صدقه تو را برای این نصیب دزد گردانیدیم که شاید از عادت دزدی توبه کند و به زن بد کار به این خاطر بود که شاید از بد کاری توبه کند ( وقتیکه او ببیند که الله جل جلاله بدون از بد کاری عطاء می فرمایند پس شاید غیرتش بیاید از زنا توبه کند ) و صدقه تو به ثروتمند بدین جهت بود که عبرت حاصل کند ( که بنده های الله جل جلاله چگونه مخفیانه صدقه می کنند به سبب همین ) شاید او هم از مالی که الله جل جلاله به او عطاء فرموده ( در راه الله جل جلاله ) خرج کند . ( رواه البخاری )