سلام هنوز کلمه وصل نشده رو یاه ست خبر ندارین کی وصل میشه حداقل ماه رمضان وصل میشد فیض میبردیم
پاسخ : علیکم السلام خواهر گرامی مونس ، تا جایی که اطلاع دارم هنوز شبکه جهانی کلمه بر ماهواره یاه ست وصل نشده و از استاد عزیزم آقای ملازاده که در شبکه جهانی توحید داره فعالیت میکنه شنیدم که گفت به محض اینکه مشکل مالی شبکه جهانی کلمه حل بشه دوباره شبکه جهانی کلمه بر ماهواره یاه ست نیز ان شاء الله فعالیتش را شروع میکنه و همان طور که میدانی ماه پر برکت رمضان ماه ویژه ای هست برای اجابت دعا ، پس خواهر گرامی مونس در این ماه مبارک رمضان به درگاه الله متعال دعا کن که مشکل مالی شبکه جهانی کلمه نیز حل بشه و فکر کنم در حال حاضر بر ماهواره هاتبرد شبکه جهانی کلمه هنوز فعالیتش را داره ادامه میده و من به دلیل اینکه دیش ماهواره ام از هاتبرد دچار مشکل فنی شده به خوبی خبر ندارم که در هاتبرد شبکه جهانی کلمه هنوز فعالیت داره یا نه و خواهر گرامی مونس به محض اینکه دوباره ان شاء الله اطلاعاتی جدید پیدا کردم در مورد فعالیت شبکه جهانی کلمه در وبلاگم به اشتراک میگذارم و شما خواهر گرامی مونس مثلا از طریق آدرس صفحه ی اینستاگرام شبکه جهانی کلمه نیز هر روزانه میتوانی پیگیری کنی چون بارها دیدم که در صفحه ی اینستاگرام شبکه جهانی کلمه نیز مسئولان شبکه اطلاع رسانی میکنند در مورد وضع شبکه و غیره و این آدرس اینستاگرام شبکه جهانی کلمه هست : https://www.instagram.com/kalemehtv/
سلام ممنونم از کامنت شما
پست های بسیار خوبی نوشتی ،
و اینکه دوست عزیز همیشه شعیه و سُنی با همدیگه بحث داشتن ،،، ولی مهم اینکه هر دو طرف بتونن به باور های هم احترام بذارن ، و کاش یه روز اینجور بشه ..
پاسخ : علیکم السلام برادر عزیز ، و ممنونم که به وبلاگم سر زدی و برادر عزیز میخوام به شما بگم وقتی آخوندهای ظالم شیعه به مقدسات ما اهل سنت احترام نمیگذارند و به الله متعال و به رسولش حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و به اهل بیت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و به اصحاب حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و به همسران حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و کلاً به دین مبین اسلام توهین و لعن میکنند پس ما اهل سنت باید از عقیده های خود دفاع کنیم و فکر میکنم شما برادر عزیز یکی از نفرات مردم شیعه هستی و وقتی مثلاً برای خواندن نماز جماعت به مسجد میروی بعدش احتمالاً بعضی وقت ها پای حرفای آخوندهای ظالم مینشینی و آخوندهای ظالم شیعه بدعت های زیادی در دین مبین اسلام وارد کرده اند و به اهل بیت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم نسبت میدهند و به الله متعال گناه کبیره ی شرک و .... را انجام میدهند و در بین ما اهل سنت نیز شنیده ام و دیده ام که کسانی هستند که کارهای شرک آمیز و بدعت انجام میدهند و در کل میخوام بگم بیاییم مسلمان واقعی باشیم
(( مطلب در مورد راه رسیدن به بهشت و نعمت های بهشتیان و عذاب های جهنمیان ))
آیا راه بهشت دشوار است ؟
الحمدلله ،
بهشت درجه بسیار بلندی است و صعود به بلندی ها به سعی و تلاش نیاز زیاد دارد . راه بهشت با مخالفت با هوای نفس تحقق مییابد و این به اراده آهنین و تصمیم قاطع نیاز دارد . در حدیثی از بخاری و مسلم از حضرت ابی هریره روایت شده که رسولالله صلی الله علیه وسلم فرمودند :
« حجبت النار بالشهوات، و حجبت الجنة بالمکاره » جامع الاصول : ( 10/521) شماره 8069 .
( دوزخ با لذایذ و شهوات و بهشت با نا ملایمات احاطه شده است ) .
در سنن نسائی ، ابو داود و ترمذی از ابی هریره روایت شده که رسولالله صلی الله علیه وسلم فرمودند : « اذْهَبْ فَانْظُرْ إِلَیْهَا فَذَهَبَ فَنَظَرَ إِلَیْهَا ثُمَّ جَاءَ فَقَالَ أَیْ رَبِّ وَعِزَّتِکَ لَا یَسْمَعُ بِهَا أَحَدٌ إِلَّا دَخَلَهَا ثُمَّ حَفَّهَا بِالْمَکَارِهِ ثُمَّ قَالَ یَا جِبْرِیلُ اذْهَبْ فَانْظُرْ إِلَیْهَا فَذَهَبَ فَنَظَرَ إِلَیْهَا ثُمَّ جَاءَ فَقَالَ أَیْ رَبِّ وَعِزَّتِکَ لَقَدْ خَشِیتُ أَنْ لَا یَدْخُلَهَا أَحَدٌ » جامع الاصول : ( 10/520) شماره 8068 .
( برو بهشت و آنچه را که در بهشت برای مؤمنان آماده کردهام ملاحظه کن . جبرئیل رفت و بهشت و تمامی امکانات آن را مشاهده کرد و سپس برگشت و گفت : پروردگارا ! سوگند به جلال و عظمتت ، هر کس درباره این نعمتها بشنود ، برای ورود آن خود را مهیا میکند و وارد آن میشود . پس خداوند دستور دارد که بهشت بوسیله ناملایمات احاطه شود و به جبرئیل امر کرد ، برو و ببین که برای بهشت و اهل بهشت چه آماده کردهام . جبرئیل رفت و برگشت و گفت : پروردگارا ! سوگند به جلال و عظمتت ، بیم آن دارم که کسی وارد بهشت نشود ) .
امام نووی در شرح مسلم پیرامون حدیث اول تفسیر و توضیحاتی به شرح زیر نوشته است : این تمثیل بسیار زیبا و نشانگر فصاحت و جامعیت کلام رسولالله صلی الله علیه وسلم است . معنی و مفهوم آن ، این است که انسان تا کارهای دشوار و ناملایم را انجام ندهد ، به بهشت نمیرسد و تا لذتها را فدا نکند از دوزخ نجات نمییابد . آری ، دوزخ و بهشت با شهوات و مکاره پوشانده شدهاند . هر کس از پردهها و موانع عبور کند به محبوب میرسد . برداشتن موانع راه بهشت یعنی روبرو شدن با مشکلات و برداشتن موانع دوزخ یعنی رسیدن به لذتها .
مکاره و مشکلات عبارتند از : کوشش در عبادت ، مواظبت بر آن ، صبر در برابر مشکلات راه عبادت ، فرو بردن خشم ، عفو و گذشت ، بردباری ، صدقه ، نیکی در حق کسی که نسبت به شما عمل بدی انجام داده است و صبر در برابر لذتها و امثال آن. شرح نووی بر مسلم : (17/165) .
و الله اعلم
و صلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین
منبع : کتاب "بهشت و دوزخ" ؛ دکتر عمر سلیمان اشقر .
IslamPP.Com
شدت عذابی که اهل دوزخ با آن روبرو میشوند تا چه حدی است ؟
الحمدلله ،
عذاب و شکنجه آتش بسیار سخت و بیمناک است ، آتش دوزخ دارای عذابی چنان سخت و وحشتناک است که انسان را آماده میسازد تا بخاطر نجات از آن بهترین دارایی و هستی خود را به عنوان فدیه تقدیم کند : « إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ کُفَّارٌ فَلَن یُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِم مِّلْءُ الأرْضِ ذَهَبًا وَلَوِ افْتَدَی بِهِ أُوْلَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ وَمَا لَهُم مِّن نَّاصِرِینَ » آل عمران : 91
( کسانی که کفر میورزند و با کفر از دنیا رخت برمیبندند ، اگر زمین پر از طلا باشد و ( بتوانند برای بازخرید خود ) آن را به عنوان فدیه بپردازند ، هرگز از هیچ کدام از آنان پذیرفته نخواهد شد . برای ایشان عذاب دردناکی است و یاوری ندارند ) .
و در جائی دیگر در این رابطه میفرماید : « إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْ أَنَّ لَهُم مَّا فِی الأَرْضِ جَمِیعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لِیَفْتَدُواْ بِهِ مِنْ عَذَابِ یَوْمِ الْقِیَامَةِ مَا تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ » المائدة : 36
( بیگمان اگر همه آنچه در زمین است و همانند آن ، مال کافران باشد و ( یکایک آنان در آخرت ) آن را برای نجات خود از عذاب روز قیامت بپردازند و بخواهند خویشتن را بدان بازخرید کنند ، از ایشان پذیرفته نمیگردد ( و راهی برای نجاتشان وجود ندارد و) دارای عذاب دردناکی میباشند ) .
در صحیح مسلم از حضرت انس روایت شده که رسولالله صلی الله علیه وسلم فرمود : « یُؤْتَی بِأَنْعَمِ أَهْلِ الدُّنْیَا مِنْ أَهْلِ النَّارِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَیُصْبَغُ فِی النَّارِ صَبْغَةً ثُمَّ یُقَالُ یَا ابْنَ آدَمَ هَلْ رَأَیْتَ خَیْرًا قَطُّ هَلْ مَرَّ بِکَ نَعِیمٌ قَطُّ فَیَقُولُ لَا وَاللَّهِ یَا رَب » . مشکاة المصابیح (3/102)
( آنچه اهل دوزخ در دنیا داشته اند روز قیامت مهیا میشود و سپس در آتش رنگ داده میشود . آنگاه سوال میشود : ای فرزند آدم ! آیا هرگز خیری را دیدهای ؟ آیا هرگز نعمتی نزد تو بوده است ؟ میگوید : پروردگارا ! سوگند به ذات تو هرگز ندیدهام ) .
این تنها چند لحظهی اندکی است که کفار با مشاهدهی آن تمامی لذاید و شادیهای دنیا را فراموش میکنند .
در بخاری و مسلم از انس بن مالک روایت شده که رسولالله صلی الله علیه وسلم فرمودند : « إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ لِأَهْوَنِ أَهْلِ النَّارِ عَذَابًا لَوْ أَنَّ لَکَ مَا فِی الْأَرْضِ مِنْ شَیْءٍ کُنْتَ تَفْتَدِی بِهِ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ سَأَلْتُکَ مَا هُوَ أَهْوَنُ مِنْ هَذَا وَأَنْتَ فِی صُلْبِ آدَمَ أَنْ لَا تُشْرِکَ بِی فَأَبَیْتَ إِلَّا الشِّرْکَ » . بخاری ، کتاب الرقائق ، باب : صفة الجنة و النار، فتح الباری : ( 11/416) . مشکاة المصابیح : ( 3/102)
( خداوند روز قیامت خطاب به دوزخیانی که عذابشان نسبت به دیگران کمتر است ، میفرماید : آیا اگر از نعمتهای زمین چیزی می داشتی آن را برای نجات از عذاب دوزخ فدیه می دادی ؟ میگویند : حتماً. پروردگار میفرماید : کمتر از آن را از تو خواستم . در حالی که تو در صلب ( پشت و کمر) پدرت آدم بودی ، خواستم کسی را شریک من قرار ندهی ، اما تو برای من شریک قرار دادی ) .
شدت آتش و بیم آن ، انسان را آماده میسازد که تمام دوست و احبابش را بمنظور رهایی از عذاب دوزخ تقدیم کند : « یُبَصَّرُونَهُمْ یَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ یَفْتَدِی مِنْ عَذَابِ یَوْمِئِذٍ بِبَنِیهِ * وَصَاحِبَتِهِ وَأَخِیهِ * وَفَصِیلَتِهِ الَّتِی تُؤْویهِ * وَمَن فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ یُنجِیهِ * کَلَّا إِنَّهَا لَظَی * نَزَّاعَةً لِّلشَّوَی » المعارج :11 – 16.
( شخص گناهکار آرزو میکند کاش میشد برای رهائی خود از عذاب آن روز ، پسران خود را فدا سازد. همچنین همسر و برادرش را . همچنین فامیل و قبیله و عشیرهای که او را در پناه خود میگرفتند. و حتّی تمام کسانی را که در روی زمین هستند (همگی را فدا کند) تا این که مایه نجاتش شود. هرگز! ( این تمنّاها و آرزوها بر آورده نمیگردد ، و هیچ فدیه و فدائی پذیرفته نمیشود ) . این ، آتش سوزان و سراپا شعله ( دوزخ ) است . پوست بدن را میکند و با خود میبرد ) . آری ، این عذاب بیمناک و پی در پی ، زندگی این بزهکاران را برای همیشه و بدون وقفه تلخ و ناراحت میسازد .
و الله اعلم
و صلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین
منبع : کتاب "بهشت و دوزخ" ؛ دکتر عمر سلیمان اشقر .
IslamPP.Com
از محبت تلخها شیرین شود
وز محبت مسها زرین شود
ازمحبت دُردها صافی شود
وز محبت دَردها شافی شود
از محبت خارها گل می شود
وز محبت سرکه ها مل می شود
از محبت دار تختی می شود
وز محبت بار بختی می شود
از محبت سجن گلشن می شود
بی محبت روضه گلخن می شود
از محبت نار نوری می شود
وز محبت دیو حوری می شود
از محبت سنگ روغن می شود
بی محبت موم آهن می شود
از محبت حزن شادی می شود
وز محبت غول هادی می شود
از محبت نیش نوشی می شود
وز محبت شیر موشی می شود
از محبت سُقم صحت می شود
وز محبت قهر رحمت می شود
از محبت مرده ، زنده می شود
وز محبت شاه بنده می شود
این محبت هم نتیجه دانش است
کی گزافه بر چنین تختی نشست
الحمدلله ،
از جمله اسبابی که ایمان شما را قوی می کند و یقینت را می افزاید ؛ تصدیق جازم شما به ارکان شش گانه ایمان ، و ( سپس ) عمل کردن به شعبه های ایمان است .
و اما ارکان ایمان عبارتند از : ایمان به الله عزوجل ، و ایمان به ملائکه او ، ایمان به پیامبرانش ، ایمان به کتاب های ( نازل شده از سوی ) خدا ، و ایمان به روز آخرت ، و ایمان به قضا و قدر چه خیر باشد یا شر.
و شعبه های ایمان هم ( بسیارند ) از جمله : شهادت به ( لا إله إلا الله و أن محمدًا رسول الله ) ، و نماز خواندن و روزه گرفتن ، و دادن زکات ، و حج کردن ، جهاد در راه خدا ، نیکی و احسان نسبت به پدر و مادر، احسان کردن در حق اقارب و خویشاوندان و یتیمان و مساکین و واماندگان در راه و همسایه ها و کارگران و خدمتکاران ، و امر به معروف و نهی از منکر، صبر داشتن در تمامی امورات ، تواضع و فروتنی در هنگام غرور و کبر ، محافظت از زبان و عورت در آنچه برای شما حلال نشده ، و رعایت امانت و عهد با مردم ، و ...
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « الْإِیمَانُ بِضْعٌ وَسَبْعُونَ شُعْبَةً أعلاها لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَدْنَاهَا إِمَاطَةُ الْأَذَی عَنْ الطَّرِیقِ ». یعنی : « ایمان هفتاد و چند شعبه دارد که بالاترین آن لا اله الا الله و کمترین آن از بین بردن اذیت از سر راه مردم است ». بخاری (9) و مسلم (35).
وبالله التوفیق ، وصلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه وسلم.
فتاوی اللجنة الدائمة للبحوث العلمیة والإفتاء - المجموعة الثانیة - فتوی : 11556.
منبع : سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com
سلام حالتون خوبه ، امیدوارم که حالتان خوب باشد ، ببینید برادران و خواهران گرامی ، بنده میخوام بگم که از زمان حضرت آدم و حوا که در آن زمان چنین امکاناتی که در این قرن 21 هست ، نبوده و مردم از عقل و فهم کمتری برخوردار بودند که خداوند متعال با فرستادن پیامبرانی از طرف خود ، و با فرستادن وحی به پیامبران مردم را به سوی کارهای خوب امر میکرد و از کارهای بد مردم را نهی میکرد و خداوند هر پیامبری را مطابق با زمان همان دوران فرستاد ، که در آن دوران مردم از عقل و فهم کمتری برخوردار بودند که در آن دوران فحشا و فساد نیز زیاد بود و مردم شراب می نوشیدند و کارهای خلاف زیادی میکردند و دختران خودشان را نیز زنده به گور میکردند و خیلی از اتفاق های بدی که در آن دوران رخ میداد ، مثل بت پرستی ، آتش پرستی و امثال این چیزها ، ولی این قرنی که ما الان در آن زندگی میکنیم دیگر دلیلی نداره که انسان به سمت کارهای بد برود و بعد هم بگه که من نمیدانستم که این کار ، حرامه ، چون خداوند تعیین کرده چه چیزی حلاله و چه چیزی حرامه و باید یک انسان مسلمان خواسته های خود را فقط از الله متعال بخواهد و نباید از امامزاده ها ، قبرها ، بت ها ، آتش و غیره ... خواسته های خود را بخواهد که مثلاً ای امام رضا ، فلان مشکل منو حل کن یا مثلاً ، من سلامتی بچه ام را از تو میخوام ، که این کار اشتباهی است و شرک به خدا می باشد و باید حاجتمان را مستقیماً از الله متعال بخواهیم و شاید شمای ( بازدید کننده ) بگویید که این امامزاده ها وسیله ای هستند که دعای ما را به خداوند میرسانه ، اولاً خداوند به هیچ وسیله ای نیاز ندارد و بی نیاز از همه چیز است و همه چیز در دست و اراده ( الله متعال ) می باشد و دوماً این اندیشه ای ، که شاید بعضی از شماها ( بازدید کننده ها ) که فکر میکنید که امامزاده ها دعای ما را به خداوند متعال می رسانند ، کاملاً اشتباه است ، چون به انسانی که دستش از این دنیا کوتاه است نمی توانید بگویید که برای من به درگاه خدا دعا کن ، ولی به شخصی که زنده است ، اگه بگویید که برای من به درگاه خدا دعا کن ، اشکالی ندارد ، اما شخصی که دستش از این دنیا کوتاه است ، اگه بگویید که برای من دعا کن ، اشکال دارد و شرک است و شرک گناه کبیره ای است که خداوند گفته این گناه را هرگز نمی بخشه ، پس هر کسی که تا حالا در گمراهی بوده ، میتونه همین الان که زنده است به درگاه خدا توبه کنه و حاجت خود را مستقیماً از خداوند متعال بخواهد و خداوند به انسان اختیار را داده و راه راست و کج را مشخص کرده که هرکس میخواهد رستگار شود باید راه راست را در پیش بگیرد و راه راست به شیوه ی پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) می باشد و در مورد ازدواج هم میخوام بگم که در اسلام فقط یک نوع اذواج وجود داره که اون هم ، اذواج دائمی هست و اذواج صیغه ای و یا موقتی وجود نداره و این اذواج موقتی حرام است و حکم زنا را داره ، پس هر کسی که میخواهد اذواج کند ، باید اذواج دائمی کند و در مورد فعل لواط ( نزدیکی مرد با مرد ) نیز خداوند این کار را حرام اعلام کرده و باید از این کار دوری کرد ، که عاقبت بدی دارد و باور کنید جهنم عذاب های دردناکی داره و دین اسلام با مشقت های زیادی به دست مسلمانان رسیده است که باید دین خدا را به همه ی مردم جهان رساند و به یکتاپرستی الله متعال دعوت داد و در روز قیامت ، اولین سوالی از انسان سوال میشه در مورد نماز است و برای اینکه نماز ما مقبول و صحیح باشد لازمست که ابتدا طهارت داشته باشیم ، و طهارت دو نوع است :
1- طهارت از حدثاصغر که بدان وضو گرفتن می گویند.
2- طهارت از حدث اکبر که به آن غسل کردن می گویند.
منظور از حدث اصغر، بی وضویی است :
وضو عبارت است از طهارت و پاکیزگی صورت و دست و سر و پا با آب.
یعنی با رفع بی وضویی و داشتن وضو ما می توانیم نماز بخوانیم و در حقیقت نماز بدون وضو نزد الله تعالی قبول نیست. زیرا الله تعالی در کتاب خود قرآن چنین می فرمایند :
« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَی الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِلَی الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَی الْکَعْبَینِ » (سوره مائده آیه 6).
یعنی : ای کسانیکه ایمان آوردهاید ، هرگاه خواستید که برای ادای نماز بپا خیزید و وضو نداشتید ، صورتتان را و دستتهایتان را تا آرنج بشویید و سرتان را مسح کنید و پاهایتان را تا قوزک ها نیز بشوئید.
وضو دارای دو جزء است : یکی رکن و دیگری سنتهای آن است . رکن یعنی کارهایی که برای داشتن وضویی صحیح حتما باید انجام شود این موارد عبارتند از:
1- نیت آوردن (در قلب که می خواهی وضو بگیری ، و تلفظ آن با زبان بدعت است)
2- شستن صورت که مضمضه و استنشاق هم جزو آن است.
3- شستن دو دست با آرنج ها.
4- مسح تمام سر، گوشها جزو سر هستند.
5- شستن پاها با قوزکها.
6- ترتیب مراحل فوق.
این موارد ضروری هستند تا وضوی ما صحیح باشد ولی اگر بخواهی که وضویی کامل داشته باشی می توانی کارهای زیر را نیز انجام دهی :
1- سواک کردن (مسواک زدن)
2- سه بار شستن دو کف دست در ابتدای وضو
3- خلال کردن ریش (آب را به تمام ریش رساندن)
4- خلال کردن انگشتان دست و پا
5- تقدیم راست به چپ
6- سه بار شستن (اعضای وضو)
7- دعا بعد از وضو که باید گفت: " أشهد أن لا إله إلا الله، وحده لاشریک له، و أشهد أن محمدا عبده و رسوله "
اما حدث اکبر یا واجب شدن غسل :
پاکی از حدث اکبر بر وضو نیز مقدم تر است . یعنی اگر کسی وضویی کامل هم بگیرد مادامی که بر او غسل واجب شده باشد ، نمی تواند نماز بخواند.
غسل نیز برای بعضی از عبادات واجب می شود.
آنچه غسل را واجب میکند : 1- خروج منی در حالت بیداری یا خواب 2- جماع ، اگرچه منی خارج نشود 3- کافری کهمسلمان میشود 4- قطع شدن خون حیض و نفاس
روش غسل جنابت : از عایشه (رضی الله عنها) روایت است : « پیامبر صلی الله علیه وسلم به هنگام غسلجنابت ابتدا دستهایش را میشست ، سپس با دست راستش بر طرف چپش آب میریخت و شرمگاهش را میشست . آنگاه وضویی همچون وضوی نماز میگرفت و آب برمیداشت و با انگشتانش بین موهایش را خلال میکرد تا مطمئن شود که آب به پوست رسیده است سپس سه مشت آب بر سرش میریخت و بدنبال آن بر سایر بدنش آب میریخت سپس پاهایش را میشست ». بخاری و مسلم
نکته : بر زن واجب نیست که برای غسل جنابت موهای بافته شدهاش را باز کند ولی برای غسل حیض باید آنها را باز کند :
از ام سلمه (رضی الله عنها) روایت است : « گفتم : ای رسول خدا ! من زنی هستم که موهایم را میبافم آیا برای غسل جنابت باید آنها را باز کنم ؟ پیامبر صلی الله علیه وسلم در جواب فرمود : خیر، بلکه کافی است که سه مشت آب را بر سرت بریزی ، سپس آب را بر تمام بدنت جاری کنی تا پاک شوی ». نسایی.
از عایشه(رضی الله عنها) روایت است که اسماء از پیامبر صلی الله علیه وسلم دربارة غسل حیض سؤال کرد. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : «هر کدام از شما مقداری آب و سدر را بردارد و با آن به خوبی طهار بگیرد سپس آب را سرش بریزد و خوب آن را مالش دهد تا آب به تمام نقاط سرش )زیرموها) برسد. سپس آب را بر خودش بریزد و تکه پنبهای آغشته به مسک را برداشته و با آن خود را پاک کند، اسماء گفت : چگونه با آن خود را پاک کند؟ فرمود : سبحان الله! خودش را با آن پاک کند ، عایشه در حالی که گویا میخواست آن را (از دیگران) پنهان کند ، گفت : با آن تکه پنبه آغشته به مسک ، اثر خون را پاک کند». مسلم.
همچنین از پیامبر صلی الله علیه وسلم دربارة غسل جنابت سؤال کرد ، فرمود : «آب را بردارد و با آن به خوبی وضو بگیرد سپس آب را بر سرش بریزد و آن را مالش دهد تا آب به تمام نقاط سرش (زیرموها) برسد ، سپس آب را بر سایر بدنش بریزد».
این حدیث به صراحت فرق بین غسل حیض و جنابت را بیان میکند بطوریکه تأکید شده است زن حایض باید در مالیدن سرش مبالغه کند و آن را پاک نماید ولی در غسل جنابت چنین تأکیدی وجود ندارد. همچنین حدیث ام سلمه دلیل بر عدم وجوب باز کردن موی بافته شده در غسل جنابت است.
در اصل موهای بافته شده را باید باز کرد تا یقین حاصل شود که آب به ته آنها رسیده است. ولی در غسل جنابت بخاطر تکرار و مشقت زیاد در این کار (باز کردن موها) ، مورد عفو قرار گرفته است ، برخلاف غسل حیض که در ماه تنها یکبار صورت میگیرد.
البته علاوه بر طهارت بدن از بی وضویی یا حدث اکبر، برای اینکه نماز درست باشد لازمست که بدن و لباس ما و نیز محل و مکان ادای نماز از نجاسات پاک باشند.
حال که طهارت را با هم مرور کردیم، به بررسی نحوه ی نماز البته بصورت مختصر می پردازیم :
1 – در حالی که جنین است ، خودت قرآن بخوان
2 – هنگامِ شیر خواریش ، به قرآن گوش فرا بده
3 – جلویش قرآن بخوان ( غریزه ی تقلید )
4 – یک محصحف مخصوص به خودش را به او هدیه کن ( غریزه ی مالک بودن )
5 – روز ختم قرآنش را جشن بگیر
6 – قصه های قرآن را برایش بازگو کن
7 – ( از سوره های کوچک قرآن مسابقاتی سرگرم کننده برایش مهیا کن ( برای سنین 5 سالگی یا بیشتر )
8 – اجزای محیطیش را به قرآن مربوط کن
9 – مسابقه ی ، این کلمه تو کدوم سوره هست را از فرزندت بپرس ؟
10 – قرآن را در همه جا دوستش قرار بده
11 – با وسایل تخصصی قرآن و دانش های قرآنی آشنایش کن
12 – برایش دی وی دی های آموزشی و فلاش های آموزش قرآن را فراهم کن
13 – ( برای شرکت در مسابقات تشویقش کن ) در منزل / مسجد / کتابخانه / مدرسه
14 – در حال خواندن قرآن صدایش را ضبط کن
15 – برای شرکت در مجموعات و مراسمات قرآنی تشویقش کن
16 – هنگامیکه داستانی از داستان های قرآنی را برایت می گوید با علاقه به داستانش گوش کن
17 – به پیش نماز شدن ، تشویقش کن
18 – هنگامی که خودتان در منزل قرآن می خوانید او را نیز به حلقه ی قرآن راه دهید
19 – به حلقه ی قرآن مسجد بسپارش
20 – به سوالاتی پیرامون قرآن اهمیّت بده
21 – فرهنگ لغت های عربی کوچک را برایش فراهم کن ( 10 سال به بالا )
22 – کتابی از کتاب های تفسیر آسان را برایش مهیا کن ( کتاب ، نوار ، دی وی دی / نرم افزار )
23 – به انسان های اهل علم و اخلاق ، معرفیش کن
24 – شیوه ی آموزشیش را به قرآن مربوط کن
25 - کلمات و کارهای روزانه اش را به قرآن ربط بده
26 – همیشه تنوع را برایش رعایت کن