سلام هنوز کلمه وصل نشده رو یاه ست خبر ندارین کی وصل میشه حداقل ماه رمضان وصل میشد فیض میبردیم
پاسخ : علیکم السلام خواهر گرامی مونس ، تا جایی که اطلاع دارم هنوز شبکه جهانی کلمه بر ماهواره یاه ست وصل نشده و از استاد عزیزم آقای ملازاده که در شبکه جهانی توحید داره فعالیت میکنه شنیدم که گفت به محض اینکه مشکل مالی شبکه جهانی کلمه حل بشه دوباره شبکه جهانی کلمه بر ماهواره یاه ست نیز ان شاء الله فعالیتش را شروع میکنه و همان طور که میدانی ماه پر برکت رمضان ماه ویژه ای هست برای اجابت دعا ، پس خواهر گرامی مونس در این ماه مبارک رمضان به درگاه الله متعال دعا کن که مشکل مالی شبکه جهانی کلمه نیز حل بشه و فکر کنم در حال حاضر بر ماهواره هاتبرد شبکه جهانی کلمه هنوز فعالیتش را داره ادامه میده و من به دلیل اینکه دیش ماهواره ام از هاتبرد دچار مشکل فنی شده به خوبی خبر ندارم که در هاتبرد شبکه جهانی کلمه هنوز فعالیت داره یا نه و خواهر گرامی مونس به محض اینکه دوباره ان شاء الله اطلاعاتی جدید پیدا کردم در مورد فعالیت شبکه جهانی کلمه در وبلاگم به اشتراک میگذارم و شما خواهر گرامی مونس مثلا از طریق آدرس صفحه ی اینستاگرام شبکه جهانی کلمه نیز هر روزانه میتوانی پیگیری کنی چون بارها دیدم که در صفحه ی اینستاگرام شبکه جهانی کلمه نیز مسئولان شبکه اطلاع رسانی میکنند در مورد وضع شبکه و غیره و این آدرس اینستاگرام شبکه جهانی کلمه هست : https://www.instagram.com/kalemehtv/
سلام ممنونم از کامنت شما
پست های بسیار خوبی نوشتی ،
و اینکه دوست عزیز همیشه شعیه و سُنی با همدیگه بحث داشتن ،،، ولی مهم اینکه هر دو طرف بتونن به باور های هم احترام بذارن ، و کاش یه روز اینجور بشه ..
پاسخ : علیکم السلام برادر عزیز ، و ممنونم که به وبلاگم سر زدی و برادر عزیز میخوام به شما بگم وقتی آخوندهای ظالم شیعه به مقدسات ما اهل سنت احترام نمیگذارند و به الله متعال و به رسولش حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و به اهل بیت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و به اصحاب حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و به همسران حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و کلاً به دین مبین اسلام توهین و لعن میکنند پس ما اهل سنت باید از عقیده های خود دفاع کنیم و فکر میکنم شما برادر عزیز یکی از نفرات مردم شیعه هستی و وقتی مثلاً برای خواندن نماز جماعت به مسجد میروی بعدش احتمالاً بعضی وقت ها پای حرفای آخوندهای ظالم مینشینی و آخوندهای ظالم شیعه بدعت های زیادی در دین مبین اسلام وارد کرده اند و به اهل بیت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم نسبت میدهند و به الله متعال گناه کبیره ی شرک و .... را انجام میدهند و در بین ما اهل سنت نیز شنیده ام و دیده ام که کسانی هستند که کارهای شرک آمیز و بدعت انجام میدهند و در کل میخوام بگم بیاییم مسلمان واقعی باشیم
به نام آن که هستی را بنا کرد / محبت را به دل ها آشنا کرد
احکام لباس و ستر عورت :
اولین چیزی که اسلام در راه ثبات و پایداری جامعه به آن توجه کرده ، عبارت از ممنوعیت برهنگی و دیده شدن عورت زن و مرد است . حالت برهنگی که در دوران عرب جاهلی وجود داشت با حالت برهنگی ملت های مترقی کنونی جهان اختلاف زیادی ندارند . مردان عرب خود را جلوی چشم همدیگر ، بدون هیچ شرمی ، برهنه می کردند ( در صحیح مسلم در باب " الاعتناء بحفظ العوره " نوشته است .... ) و در وقت غسل و قضای حاجت در ستر و پوشانیدن عورت خودشان لزومی نمی دیدند . در اطراف کعبه در حالیکه که لخت بودند طواف می کردند و آن را بهترین عبادت می شمردند ( از ابن عباس و غیره .. گفتند ) و حتی زنان هم در وقت طواف لخت بودند ( در کتاب التفسیر صحیح مسلم ذکر شده است ... ) و معمولاً لباسی را در برداشتند که باز هم قسمتی از سینه ، بازوها ، سر ، و هر دو ساق پا بیرون می ماند . ( تفسیر کبیر آیه : ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن . ) این حالتی است که امروز در آمریکا ، اروپا و ژاپن به چشم می خورد . در شرق غیر از نظام اسلامی نظام دیگری وجود ندارد که برای موضوع کشف و ستر عورت و حدود آنها اهمیت قائل شود . پس اولین درسی را که اسلام در اجتماع پیاده کرد همین بود که فرمود : ( یٰا بَنی آدَمَ قَدْ اَنْزَلْنٰا عَلَیْکُمْ لِبٰاساً یُوٰاری سَوْآتِکُمْ وَ ریشاً ... ) ( سوره ی الاعراف ، 26 ) « ای فرزندان آدم هر آئینه فرود آوردیم بر شما لباسی که می پوشاند شرمگاه شما را و ( فرود آوردیم ) لباس زینت ، لباس تقوی و پرهیزگاری بهتر و نیکوتر است » . و پوشاندن بدن تمام زنان و مردان با این آیه واجب گردید و رسول خدا ( ص ) کشف عورت و نگاه کردن به آن را به شدت ممنوع کرده است ، چنانچه می فرماید : ( مَلْعُونٌ مَنْ نَظَرَ اِلٰی سَوْأةَ اَخیِه ) . ( احکام القرآن ، جصاص . ) « کسی که بر شرمگاه برادرش نگاه کند ملعون است » ( لٰا یَنْظُرُ الرَّجُلُ اِلٰی عَوْرَةِ الرَّجُلِ وَ لاٰ اِمْرَاَةٌ اِلٰی عَوْرَتِ اِمْرَاَةٍ ) ( به روایت احمد ، مسلم ، ترمذی و ابوداود . ) « و نظر نکند یک مرد به عورت مرد دیگری و نه یک زن و به عورت زن دیگری » . ( لِاَنْ اُخِرَّ مِنَ السَّمٰاء فَانْقَطِعُ نِصْفَینِ اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ اَنْ اَنْظُرُ اِلٰی عَوْرَةِ اَحَدٍ وَ یُنْظَرُ عَوْرَتی ) ( مبسوط ، کتاب استحسان . ) « اگر من از آسمان بیفتم و دونیم شوم بهتر از این است که بر عورت کسی نگاه کنم و یا کسی بر عورت من نگاه کند » . و همچنین در باب حدود عورت مردان : حدیثی از ابو ایوب انصاری ( رض ) در این کتاب نوشته شده که فرمود : « مٰا فَوْقَ الرُّکْبَتَیْنِ مِنَ الْعوْرَةِ وَ مٰا اَسْفَلَ مِنْ سِرَّةٍ مِنَ الْعَوْرَةِ » . ( دارقطنی . ) « از زانوها تا زیر ناف عورت است ... و عورت مرد بین ناف و زانویش است » . و نیز در همین کتاب و در باب حدود عورت زنان : از حضرت محمد ( ص ) حدیثی وجود دارد که می فرماید : « لَعَنَ اللهُ الْکٰاسِیٰاتُ الْعٰارِیٰاتِ » . ( موطای امام مالک ) « یعنی خداوند زنان پوشیده ی برهنه را لعنت کرده است » .
اتمام حجت با غرب زدگان :
غرب زدگان شدیدترین اعتراضات را بر حجاب وارد می کنند . حجاب در نظر آنان یک چیز بی معنا و باطل به حساب می آید و برای از بین بردن حجاب دست به تمسخر و محکومیت آن زده اند ، ولی استدلال آنها مانند این است که بگویند وجود بینی در صورت انسان ضروری نیست و در صورت هرکس بینی را مشاهده کنند به او بخندند و مورد استهزا قرار دهند . این دلایل جاهلی که آنها می روند تنها جاهلان را می ترساند و اگر آنها عقل داشتند می فهمیدند که اختلاف اساسی بین ما و آنها در مقام و ارزش انسان است . اموری که نزد ما ارزش و قیمت والایی دارد نزد آنها بسیار بی ارزش و بی مقدار است ، لذا دستورالعملی که به عنوان مقیاس اندازه گیری اشیاء نزد ما وجود دارد به طور حتم در نظر آنها زاید و بی ارزش است و تا وقتی که بین طرفین این اختلاف اصلی و اساسی وجود داشته باشد کم عقلی خواهد بود که به مسائل فرعی پرداخته شود و روی آنها بحث و جدل شود ، زیرا لازم است در مرحله ی اول ریشه و مبدا اختلاف را مورد حل و فصل قرار داد . و اما راجع به ارزش و مقام انسان ، تنها دلیل و برهانی که ما می توانیم ارائه دهیم همین قوانین فطرت است زیرا هر چیزی را که وجود انسان طبق تقاضای فطرت برای خیر و صلاح خود بپذیرد حقیقتاً آن چیز مستحق توجه ، اهتمام و تقدیر خواهد بود . پس بیایید مقیاس شما را هم مورد آزمایش قرار بدهیم و ببینیم که در تعیین ارزش و قیمت اشیاء حق به جانب کدامیک از ماست . شما دلایل علمی تان را ارائه دهید و ما هم دلایل خویش را عرضه می کنیم ، سپس هر دوی آنها را در دو کفه ی ترازو می گذاریم و پیش روی اشخاص صادق و امین وزن می کنیم تا ببینیم کدام کفه سنگین تر و کدام سبک تر است . اگر ما به شما ثابت کردیم که معیار ما صحیح و درست است پس شما اختیار دارید که ارزش های عقلی و علمی ما را بپذیرید و یا اینکه به همان ارزش ها در پیروی از هوا و هوس باقی بمانید ولی باید بدانید که دومین موضع شما اشتباه و ضعیف و سست است زیرا بجای اینکه شما را بر دیگران غالب سازد ، بر عکس موجب شکست شما خواهد شد و مورد تمسخر و استهزاء دیگران قرار می گیرید . گروه دوم : گروه دیگری هم بجز گروه اول وجود دارد . گروه اول هم از مسلمان و هم از غیر مسلمان تشکیل شده است ، ولی گروه دوم اکثراً مسلمان بوده و از خود احکامی را تراشیده اند که آن را با احکام حجاب مخلوط کرده اند و تا به حال نیز مردد بوده اند ، نه با آن طائفه اند و نه با این طائفه " مذبذبین بین ذلک لا الی هولاء و لا الی هولاء " و در حالی که مسلمان بوده و به اسلام ایمان آورده اند و به معیارهای اسلامی در زمینه ی اخلاق ، تهذیب ، کرامت و اعمال نیک ایمان ندارند . آنها می خواهند که زنانشان به زیور عفت و حیا آراسته باشند و منازلشان از آلودگی های اخلاقی پاک باشد و هیچ گاه آماده نیستند که نتایج پیروی از تمدن و اجتماع غربی را قبول کنند ولی از طرف دیگر دختران ، خواهران و زنانشان به راهی می روند که تمدن غربی می رود و از حدود و چهار چوب نظام اجتماعی اسلام گاهی بر اثر تردد و تذبذب تجاوز می کنند . گاهی به دستورات اسلام عمل می کنند و گاهی از انجام آن امتناع می ورزند ، ایشان کاملاً در اشتباهند که می گویند با جمع بین بعضی روشهای غربی و بعضی روشهای اسلامی می توانند از منافع و خوبی های هر دو برخوردار گردند و به این ترتیب هم اخلاق اسلامی در منازل و خانه ها محفوظ مانده و رعایت شده است ، هم نظام خانوادگی مستحکم و سالم مانده است و هم نظام اجتماعی غرب از محاسن و امتیازات نظام اجتماعی غرب برخوردار گردیده و از بدی ها و مضرات آن در امان مانده است . ولی حقیقت این است که جمع بین روشها و دیدگاههای دو تمدن که نظر اهداف و جهت گیری ها با یکدیگر اختلاف ریشه ای دارند نادرست و غیر صحیح است ، زیرا اختلاط و التقاط بین دو چیز متضاد قاعدتاً موجب افزایش مضرات آنها می گردد و سبب بدست آوردن منافع بیشتری نمی شود . این مخالف با عقل و فطرت است که کسی عنان نفس خود را آنقدر رها کند که تجاوز از قوانین اسلامی برایش عادی و بی تفاوت گردد و با این وجود بگوید که می تواند نفس خود را هنگام ضرر و زیان کنترل کند . حرص و علاقه ی زیاد به پوشیدن لباس های جذاب و چسبان و نازک ، فنا شدن در تجملات و زینت ، شرکت در محافل و توجه زیاد به عکس های برهنه و داستان های تحریک آمیز و تعلیم دختران به سبک و شیوه ی غربی ... تمام این ها نتایج تجاوز و زیر پا گذاشتن حدود اجتماعی اسلام است که اگر ضرر آنها بطور عاجل و سریع به نسل موجود نرسد ، احمقانه خواهد بود که فکر شود نسل های آینده هم از ضرر آن در امان خواهند ماند ، زیرا هر مکتب و اجتماعی که در مسیر انحراف قرار گیرد ، در ابتدای مسیر اندکی از صراط مستقیم منحرف می گردد ولی وقتی که از آن نسل به نسل های بعدی برسد ، بدون شک آن اشتباه و انحراف بسیار گسترده و غیر قابل پیش گیری خواهد بود . مصداق خارجی ادعای ما آمریکا و اروپا است ، زیرا اصول و پایه های غلطی را که آنها برای تنظیم اجتماع جدیدشان وضع کرده بودند بزودی و سریعاً نتیجه ی آنها معلوم نشد ، بلکه در نسل های سوم و چهارم بود که ثمرات و نتایج این تمدن ظاهر گردید . لذا این جمع اجباری و ساختگی بین رسوم و روشهای غربی و راه و روش اسلامی و این حجاب و بی حجابی پایدار و استوار نخواهد ماند و بطور طبیعی به صورت یک طرفه به سمت آداب و رسوم غربی سیر خواهد کرد . کسانی که اینگونه عمل می نمایند لازم است بدانند که اگر آنان فعلاً در ابتدای راه قرار دارند و به آخر راه نرسیده اند ، نسل های آینده به آخر راه خواهند رسید . سؤال پایانی : بر این افراد لازم است که بیش از پیش درباره ی این موضوع تصمیم بگیرند و قبل از اینکه در این راه گام بردارند ، وضعیت خود را با پاسخ به این سؤال روشن سازند که : آیا شما آماده اید که نتایج قطعی و طبیعی این نظام اجتماعی را که در آمریکا و اروپا حاصل شده است قبول نمایید ؟ و آیا شما حاضرید که در اجتماعتان مانند جامعه ی غربی عوامل تحریک کننده شهوت را ببینید ؟ و آیا شما می پسندید که فساد غرب از قبیل بی عفتی ، بی حیایی و غلبه شهوت در جامعه شما هم رواج یابد ؟ و در اثر آن امراض مختلف مسری شیوع پیدا کند ، و نظام خانواده از هم بپاشد ، طلاق و جدایی زیاد گردد ، دختران و پسران طوری تربیت شوند که بدون قید و شرط با آزادی تمام و بی بند و باری از همدیگر کام بستانند و با استفاده از امکانات جلوگیری از بارداری و سقط جنین و قتل فرزندان ، نسل منقطع شود و یا با تجاوز از حد اعتدال شهوت ، جوانان اعم از دختر و پسر قوای عقلی و صحت جسمانی را از دست بدهند ، و حتی خردسالان هم از آن فساد نجات نیابند و تمایلات جنسی شان پیش از بلوغ و در دوران رشد سریع بیدار گردد و در اثر آن به رشد و نمو جسمی و فکریشان در خردسالی لطمه وارد گردد ؟ اگر شما به خاطر منافع مادی و لذایذ شهوانی و جسمانی حاضرید که تمام این عواقب وخیم را بپذیرید پس در پیروی و متابعت از رسوم غربی آزاد هستید ، در این صورت باید اسلام را از ذهن خود بیرون آورید و قبل از رفتن به این راه اعلان کنید که رابطه ی شما با اسلام قطع شده است و شما دیگر با اسلام هیچ رابطه و پیوندی ندارید ، تا اینکه بعد از آن نتوانید کسی را به نام اسلام فریب دهید و زشتی ، رسوایی و نام بدتان سبب بدنامی اسلام و مسلمانان گردد . ولی اگر شما نمی توانید که آن نتایج را بپذیرید و غالباً مصمم هستید تا پیرو نظامی باشید که دارای تمدن پاک ، صالح و سالم باشد و فضایل و ملکات و خصایل شریف انسانی در آن نشو و نما کند و انسان در آن محیط آرام و پاک به شکوفایی عقلی ، روحی و مادی برسد و مردان و زنان با دوری کردن از وسایل تحریک نامناسب شهوت حیوانی بتوانند قدرت و استعدادشان را در خدمات اجتماعی به مصرف برسانند و خانواده که اساس و پایه ی تمدن است ثابت و سالم بماند و نسل و نسب حفظ گردد و فساد و اختلاط نسب از بین برود و زندگی خانوادگی مصدر و منشاء آرامش روحی و اطمینان قلبی و محل تربیت فرزندان و تعاون و همکاری بین اعضای خانواده باشد .
اگر شما حقیقتاً چنین راه پاک و سالم را خواهانید پس به طرف غرب گرایش پیدا نکنید ، زیرا که آن جامعه ی سالم در جهت مخالف این تمدن قرار دارد و عقلاً نیز محال است که کسی به سمت غرب روان باشد ولی از شرق سر در آورد و اگر شما تمام این ها را می خواهید پس لازم است که تنها از اسلام پیروی و متابعت کنید ، ولی شرط آن این است که پیش از پیمودن این راه تمام منافع مادی و لذایذ شهوانی و جسمانی را از نفس خود دور نمایید تا اینکه تحت تأثیر مظاهر فریبنده و فتنه انگیز غرب قرار نگیرید ، از اذهان و افکار خود نظریات و افکار غربی را پاک کنید و تمام اهداف و اصولی را که از تمدن غرب گرفته بودید کاملاً دور اندازید ، زیرا اسلام خود دارای اهداف و اصول جداگانه و مستقلی است و مطابق آن اصول و اهداف و دیدگاههای سازنده اش ، نظام اجتماعی جداگانه دارد و این نظام اجتماعی را با ضوابط و قوانین مشخص و روشهای تربیتی مخصوصی حمایت می کند . در این ضوابط و شیوه های پرورشی حکمت های بالغه ای نهفته است که در آن تمام خصایص طبیعی انسانی مراعات شده و بدون مراعات و تطبیق آنها نظام مذکور نمی تواند از اختلال و تشویش دور بماند . نظام مذکور یک نظام عملی است نه خیالی و فرضی که بر اوهام استوار باشد مانند دموکراسی افلاطونی که در عمل ممکن نبود ، این نظامی است که در طول بیشتر از چهارده قرن از آزمون روزگار سربلند بیرون آمده است و در طول همین مدت در هیچ یک از ملل و کشورها فساد و اختلالی ایجاد نکرده است ، در حالی که در مدت یک قرن تمدن غربی چنان مفاسد و پلیدیهایی بوجود آورد که امروز جهان بشریت را در گرداب هلاکت فرو برده است . اگر شما می خواهید از این نظام اجتماعی محکم ، استوار و آزمایش شده استفاده کنید پس بر شما لازم است که روش های تربیتی آن را با جان و دل قبول کنید و مراعات اصول آن را بر خود لازم بدانید و در مقابل ضوابط و قوانین آن با تمام خضوع و خشوع تسلیم شوید و بعد از آن حق ندارید که این نظام را به ناحق و از روی باطل با بافته های ذهنی خود و یا تفکرات و تئوریهای دیگران و یا با افکار خام و روش های آزمایش نشده که با طبیعت و سرشت اسلام کاملاً مخالف است ملوث و آلوده سازید . گروه سومی نیز هستند که از اشخاص نادان و غافل تشکیل شده است و دارای اهمیت و کفایت و قدرتی نیستند که بتوانند مسائل را تحلیل کرده و در آن تفکر نمایند و نظر بدهند . این گروه اهمیت و ارزشی ندارند تا در رابطه با آنان بحث کنیم ، لذا از بررسی وضعیت آنان صرف نظر می کنیم و به مطلب خود ادامه می دهیم .
منبع : کتاب " حجاب "
تألیف : ابوالاعلی مودودی
ترجمه : نعمت الله شهرانی
موضوع بحث : یک برنامه ریزی عالی برای خود ریختن که هم در این دنیا و هم در آخرت موفق و سربلند باشیم :
با سلام و خسته نباشید خدمت شما خواننده گان گرامی ، میخوام یک برنامه ریزی از دیدگاه خودم بنویسم : در این دنیا انسان از زمانی که متولد میشه و بعد پا به دوره ی کودکی ، نوجوانی ، جوانی ، پیری ، کهن سالی میگذاره که باید هر انسانی در زندگی شخصی خود ، اولاً ناشکری خداوند را نکند که مثلاً چرا به من رنگ چشم آبی نداده ای ، باید انسان به آن چیزی خداوند برای او مقدر کرده قانع باشد ، و اگر انسانی مثلاً فقیر است و در یک خانواده ی کم درآمد هست ، اون فرد می تواند ان شاء الله با اراده مستحکم و قوی و توکل کردن به الله جل جلاله و درس خواندن و رسیدن به شغل مناسب و از راه حلال پولدار شود که خواستن توانستن است ، پس در هر شرایطی باید شکرگزار الله جل جلاله باشیم و باید با پدر و مادر خود و اعضای خانواده مشورت کنیم و مشکلاتمان را به خانواده ی خود بگوییم ، تا ان شاءالله با توکل کردن به خدا اون مسئله حل بشود و هر فردی باید در زندگی اش چند دوست صمیمی برای خود پیدا کند و باید دوستان خوبی را برای خودت انتخاب کنی که تو را به سمت بهشت خدا برسانه ، هر فردی باید حداقل دو ، سه نفر دوست صمیمی داشته باشد تا زمانی که احساس دلتنگی و ناراحتی میکنی با دوستانت به بیرون بروی و کمی وقت خودت را با دوستانت باشی ، مثلاً یک ، دو ساعتی را با دوستانت بگذرانی که یک تنوعی برای شما میشود و در حال و هوای شما تأثیر می گذارد و میدانیم که این دنیا با همه ی شادی ها و غم ها روزی به پایان می رسد و مقصد نهایی ما ( زندگی ما ) در اون دنیا ( آخرت ) می باشد و برای اینکه هم در این دنیا و هم در آخرت موفق و سربلند باشیم ، باید تلاش کنیم یعنی نمازمان را سر وقت بخوانیم و سعی کنیم هر پنج وقت نمازمان را با جماعت و در مسجد بخوانیم و در رمضان روزه بگیریم و علاوه بر اینکه روزه بگیریم ، اعمال خوب دیگر هم انجام بدهیم مثلاً تلاوت قرآن داشته باشیم ، ذکر سبحان الله و الحمدالله و لااله الا الله و الله اکبر را زیاد بگوییم و از دروغ ، غیبت و سایر کارهای بد را انجام ندهیم ، چه در ماه پربرکت رمضان و چه در بقیه ی ماه های سال کارهای بد را انجام ندهیم و از گناه پرهیز کنیم و امر به معروف و نهی از منکر را رواج دهیم ، و وقتی می بینیم که مثلاً دوستمان ، آشنایمان یا هر فرد دیگری که در گمراهی است ، آن را امر به معروف و نهی از منکر کنیم و در درون خودمان نیز تفکر و بررسی کنیم که آیا خود من نیز اشکالاتی دارم ، و اشکالاتمان در رفتار و کردار را باید اصلاح کنیم و دیگران را نیز با توکل کردن به الله جل جلاله ، امر به معروف و نهی از منکر کنیم و حضرت محمد صلی الله علیه وسلم را باید الگوی خود قرار دهیم و همانند پیامبر صلی الله علیه وسلم زندگی کنیم و به عبادت الله جل جلاله بپردازیم و خواسته هایمان را فقط از الله جل جلاله بخواهیم ، پس با الله جل جلاله هیچ چیز شریک قرار ندهیم و در این دنیا اعمال صالح انجام بدهیم تا در آن دنیا ( آخرت ) موفق و سربلند باشیم .
نتیجه گیری : پس هر کسی دستورات الله جل جلاله و رسولش حضرت محمد صلی الله علیه وسلم را رعایت کرد و در این دنیا اعمال صالح و نیک انجام داد ، در آخرت پاداش آن اعمال صالح خود یعنی بهشت الله جل جلاله را دریافت می کند و جاودانه در آن ( بهشت ) با خوشی و شادی زندگی میکند .
کافری بد به مقام نبوّت گفته بود ، مسلمانی خبر دار شد آن کافر را کشت ، انگلیسیها خواستند آن مرد مسلمان را بکشند ، گروه او گفتند اگر کشته شود در مقابل او صد کافر را خواهند کشت ، انگلیسیها وی را به زندان انداختند ، آن مرد مسلمان در زندان آب برای وی میسّر نبود تا وضو بجا آورد ، به جای آن پنج وقت تیمّم می کرد تا نماز را ادا کند ، انگلیسیها آن مرد را درحال تیمّم دیدند ، گمان کردن دیوانه است که روزی پنج بار خاک به رو و دست خود می کشد ، او را به همان گمان از زندان رها کردند .
منبع این مطلب از کتاب : الروضات فی الطهارات و الصلوات
تألیف : المرحوم الشیخ محمد عقیل بن سلطان العلماء